University Of HELSINKI
|
Ympäristöoikeudenmukaisuus
|
Essee
Ympäristöpolitiikan
johdantokurssi
|
|
Jyrki Turunen
|
8/18/2009
|
-
ekososiaalinen politiikka – tasapaino ekologisen ja
sosiaalisen välillä – ihmisen elämän kokonaisvaltainen huomioiminen –
fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö – strategiana paikallisuus
- ekologien kritiikki – ekologia tähtää kestävään kehitykseen – oppi
luonnontaloudesta
-
ekologinen modernisaatio – resurssien tehokkaampi käyttö –
taloudellinen kannuste
|
Ympäristöongelman vaiheittainen kehittyminen
Ympäristöongelman vaiheittainen kehittyminen on luonut
neuvottelutarpeen päästövähennyksistä maailmanlaajuisesti. Ilmastonmuutoksen eri
osapuolet ovat pyrkineet luomaan jo pidemmän aikaa tiettyjä puitteita teollistumisen,
kasvaneen lentoliikenteen ja muiden lieveilmiöiden mukanaan tuomien
ympäristöhaasteiden ratkomiseksi kansainvälisellä tasolla. Se, ettei varsinaisia
päästörajoja keskeisten teollisuusvaltioiden kesken kuluneina vuosikymmeninä
ole ollut on johtanut tarpeeseen toteuttaa yhteistä globaalia
ympäristöpolitiikkaa. Ympäristöpoliittiset toimenpiteet ovat osiltaan
perustuneet enemmänkin vapaaehtoisuuteen, kuin kansainvälisen lainsäädännön
tuomaan paineeseen. Edelleenkään kasvihuonekaasujen vähentämiseksi ei ole
helppoja vastauksia [1].
Globaali ympäristöpolitiikka
Ympäristöongelmien globaali luonne johtuu siis yhtenäisen
ympäristöpolitiikan, kuten päästörajojen tai voitaisiinko kirjoittaa maapallon
ekologisen kantokyvyn kannalta riittävien päästövähennysten puuttumisesta
näihin päiviin saakka pidemmällä aikavälillä tulevaisuuteen tarkasteltuna. Määrittämisestä
johtuvien ongelmien vuoksi sosiaaliset ja kulttuuriset erot huomioivia päästörajoja
ei ilmeisesti ole kyetty sopimaan. Tarkasteluhetkellä tosin jää nähtäväksi
päästäänkö Kööpenhaminassa ilmastosopimukseen. Seuraava YK:n ilmastokokous
pidetään siis Kööpenhaminassa 7.-18.12.2009, jossa aiemmin pidettyihin neuvottuihin
osallistuneiden osapuolten olisi tarkoitus saada sovituksi tehokkaista keinoista
ilmastonmuutoksen torjumiseksi.
Kansainväliset ympäristösopimukset
Ympäristöongelmien vakavuuteen on havahduttu jo
aiemminkin kuin 2000-luvulla, oikeastaan niin sanottu ympäristöherätys koettiin
jo 1960-luvulla Rachel Carsonin Hiljainen
kevät kirjan innoittamana. Aika oli tuolloin erilainen ja elettiin vielä
toisen maailmansodan ja kylmän sodan tunnelmissa eikä sellaista luottamusta
kuin tänä päivänä kansojen kesken ollut. Keskeisiä kansainvälisiä
ympäristösopimuksia on enemmän kuin yksi ja tällä hetkellä ajankohtaista
ilmastonmuutoskeskustelua niistä lähestyy YK:n ilmastonmuutosta koskeva
puitesopimus vuodelta 1992 ja Kioton pöytäkirja vuodelta 1997. Otsonikerroksen
suojelua koskevat Wienin yleissopimus vuodelta 1985 ja Montrealin pöytäkirja
vuodelta 1987. Lisäksi sopimuksia, pöytäkirjoja ja suojeluohjelmia löytyy
koskien mm. villieläimistöä ja kasvistoa, biologista monimuotoisuutta,
vaarallisia jätteitä, pysyviä orgaanisia yhdisteitä, vaarallisten kemikaalien
kauppaa, ilman epäpuhtauksien kaukokulkeutumista koskeva yleissopimus,
tiedonsaantia ja osallistumista, ympäristövaikutusten arviointia ja Itämeren
suojelua Vanhimmat mainituista yleissopimuksista ovat ilman epäpuhtauksien
kaukokulkeutumista koskeva yleissopimus vuodelta 1979 ja villieläimistöä ja
kasvistoa koskeva ns. CITES–sopimus vuodelta 1973 [2].
Useimmissa sopimuksissa on mukana merkittävä osa
maailman valtioista. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että lainsäädännön
harmonisoimiseksi on vielä tehtävä valtavasti työtä. Esimerkiksi EY:n
tapauksessa, villieläimistön ja kasviston osalta sopimusta ei ole voitu
ratifioida, mutta sitä kuitenkin toteutetaan neuvoston asetuksella ja useilla
komission asetuksilla. Ilman epäpuhtauksien kaukokulkeutumista koskeva
yleissopimus ja sen alla olevat pöytäkirjat näyttäisivät olevan vähiten
suosittuja ratifiointi ja allekirjoituskohteita.
EU:n ympäristöpolitiikka
Toteutettaessa ekososiaalista politiikkaa, johon
kuuluvat fyysinen, sosiaalinen sekä kulttuurinen ympäristö ja näiden
huomioiminen ihmisen elämänlaadun kokonaisvaltaisessa tarkastelussa. Ekososiaalisen
politiikan strategia toimii paikallisuus, jolloin päätöksenteko tapahtuu mahdollisimman
lähellä kyseisten päätösten vaikutuksia. Ekologit kritisoivat voimakkaasti
tällaista ajattelutapaa ja pyrkivät kohti kestävää kehitystä
luonnontaloudellisista näkökohdista katsoen.
Ekologinen modernisaatio tarkoittaa käsitteenä, että resurssien
ekotehokkaammalla käytöllä ympäristöongelmat saataisiin ratkaistua. Tämä
edellyttäisi esimerkiksi sellaisia toimia, kuin kierrätyksen tehostamista ja
uusiomateriaalien käyttöä. Ekologiseen modernisaatioon kannustettaisiin taloudellisilla
ohjauskeinoilla, joita säätelisi maapallon ekologinen kantokyky. Ongelmakohtia
yksipuolisessa toteuttamisessa olisivat sekä sosiaaliset, että kulttuuriset
ongelmat.
Kestävä kehitys
Eräiden näkemysten mukaan kestävän kehityksen pohjana saattaisi
toimia ekologisesti kestävä luonnontaloudellinen ajattelutapa, jolloin
sosiaalinen ja kulttuurinen ovat ongelman aiheuttaja ekologiselta kannalta
katsottuna. Onko siten mahdollista saavuttaa kilpailukyvyn kannalta merkittävä
ja kestävä ratkaisu, jossa saavutettaisiin ekologisen, kulttuurisen ja
sosiaalisen kannalta hyväksyttävä poliittinen ratkaisu. Kestävän kehityksen
määritelmän tulisi kattaa sekä ekologista, kulttuurista, että sosiaalista,
jolloin ekososiaalinen politiikka ja paikallisuus olisivat oikean suuntainen
ratkaisu myös globaalia ympäristöpolitiikkaa toteutettaessa. Tällöin
poliittisten ohjauskeinojen käyttäminen keskushallinnosta alaspäin edellyttäisi
globaalia, toimivaa keskushallintoa. Arvioni mukaan tällä hetkellä eri
sopijaosapuolet toteuttavat ympäristösopimusten mukaista politiikkaansa
katsomallaan tavalla. Kestävää kehitystä tarkasteltaessa seuraavaa askel
näyttäisi olevan globaalin keskushallinnon muodostaminen tai tunnustelu, josta
olisi vielä kohtuullisen pitkä matka sen toimivuuteen käytännöntasoilla.
Ympäristöpoliittiset ohjauskeinot
Erilaisia ympäristöpoliittisia ohjauskeinoja ovat
hallinnolliset, taloudelliset ohjauskeinot ja informaation jakaminen. Suomessa
ohjauskeinojen käyttämisessä sovelletaan tapauskohtaista harkintaa. Kuluneina
hallintorationalismin vuosina hallinnolliset toimenpiteet ympäristöpolitiikassa
aiheuttivat kansakuntaan kuitenkin syvään juurtuneen kulttuurisen konfliktin. Ekologinen
hallintorationalismi on mitä suurimmassa määrin hallintoon sidoksissa oleva
vaihtoehto.
Arkielämän ympäristöpolitiikka
Nicholas Sternin mukaan hallitusten täytyy käyttää satoja
miljardeja puntia niin sanottuihin vihreisiin investointeihin ympäri maailmaa.
Näin taloudellinen laskusuhdanne saataisiin käännettyä nousujohdannaiseksi ja
myös ilmastonmuutos pysäytetyksi. Huolimatta käytetystä valuutasta puhutaan
joka tapauksessa siis vähintään sadoista miljardeista euroista globaalilla
tasolla. ”Rikkaiden teollisuusmaiden tulisi näyttää mallia vähentämällä
kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 80 %:ia vuoteen 2050 tultaessa”[3]. Näin siis Lordi Stern, vertailukohtanaan hän
käyttää vuotta 1990. Keinoiksi Sternin tiimi esittää mm. asuintalojen
eristämistä, uusiutuvan energian lisäämistä ja liikenteen suuntaamista
ympäristöystävällisempään suuntaan.
Ympäristöongelma on rakentunut jo pidemmän ajan
kuluessa ja vaikuttaa meihin tavallisiin kuluttajiin mm. asuintalojen
remonttien tai hehkulamppujen vaihdon tullessa ajankohtaiseksi. Tavallista
kuluttajaa on helpointa ohjata ympäristöystävälliseen suuntaan hinnoittelemalla
tuotteet niin, että ympäristöä säästävät tuotteet ovat edullisempia. Eräs toinen
mahdollisuus on lopettaa energiaa paljon kuluttavia tuotantolinjoja ja korvata niitä
vähemmän kuluttavilla. Lisäksi lisäämällä materiaalien kierrätystä ja myös
tekemällä tuotteista pitkäikäisempiä saadaan resursseja vähennettyä
kulutustuotteiden osalta. Työttömyys ja palkkojen aleneminen ovat myös
tekijöitä, jotka ajavat vähentämään kulutusta ja ostamaan edullisempia
tuotteita. Kulutusta saatetaan karsia rajustikin, jolloin työpaikkojen
vähenemisen kautta resurssien tarve entisestään alenee. Toisaalta kulutus
saattaa muuttaa muotoaan ja aiheuttaa sosiaalisen ja kulttuurisen tasapainon
muutosta. Radikaalit näkemykset uskovat teollisen yhteiskunnan tuhoon, mutta
maltillisemmilla näkemyksillä on pyrkimyksenä vaihtoehtoiset hyvinvoinnin
muodot.
Globaalilla tasolla ihmisten elämään vaikuttavat useat
ilmiöt, kuten tulvat, myrskyt ja ruuan tuotantoon liittyvät ongelmat, kuten
kuivuus. Ilmastonmuutos todennäköisesti lisää ihmisten altistusta maataloudesta
tuleville kontaminaatiolähteille [4]. Beringin merestä otetuista
merivesinäytteistä mitatut organoklooripestisidien pitoisuudet olivat aiemmin
raportoituihin pitoisuuksiin nähden oleellisesti alhaisemmat kuin menneinä
vuosikymmeninä [5]. Ympäristökysymyksiä on mahdollista ratkoa
hallitusten välillä käytävillä neuvotteluilla ja lisäämällä mm.
kehitysyhteistyöhön ja luontoa säästävien menetelmien kehittämiseen käytettäviä
resursseja.
Päätelmät
Näyttää siis todennäköiseltä, että
ilmastoneuvotteluissa tullaan pääsemään joihinkin päästöjä rajoittaviin
sopimuksiin. Nähtäväksi jää millaisia poliittisen päätöksenteon muotoja tämä
saa aikaan paikallistasoilla. Julkisessa keskustelussa on ollut esillä mm.
ydinvoiman ja bioenergian lisääminen. Ydinvoiman lisääminen näyttäisi olevan
erityisesti teollisuuden intresseissä, muuhun kuin teollisuuden tarpeisiin
tultaisiin käyttämään uusiutuvia energiamuotoja, kuten paikallista bioenergiaa.
Lisäksi esillä on ollut vesivoiman, tuulivoiman ja aurinkovoiman kapasiteetin
lisähyödyntäminen joko teknologiaa kehittämällä tai sitä lisäämällä.
Turvetuotantoa ollaan pitämässä edelleen yllä ja käytöstä poistettavien
turvetuotantoalueiden jatkokäytöksi on esitetty mm. metsämarjaviljelmiä.
Ilmeisesti kotoisista marjoista ainakin mustikka viihtyisi suhteellisen
ravinneköyhillä turvemailla. Liiketoimintaa tällä sektorilla on ainakin Japanin
suuntaan.
Millä tavalla tehtävät päästörajoitukset tulevat
vaikuttamaan ja jäävätkö tämän hetkisen taloudellisen laman vaikutukset
pysyväisluonteiseksi riippuu siitä löydetäänkö uusia korvaavia kestävää
kehitystä edistäviä liiketoimintamuotoja. Erilaisilla veroratkaisuilla
synnytetään vuosittain tuhansia uusia työpaikkoja joiden kerrannaisvaikutukset
työllisyyteen ovat vielä epäselviä. Oletettavasti asiantuntijatyön merkitys
korostuu tulevaisuuden tarkasteluissa, mutta myös perinteiset kädentaitoja
vaativat osaamisalat saattavat tulla uuteen suosioon sekä ammatinharjoittajien,
että kuluttajien keskuudessa.
Kehitysmaiden tilanne riippuu taas siitä mitä rikkaat
valtiot pystyvät tekemään niiden tilanteen edesauttamiseksi. Ilmiselvää on,
että elintason kohottamiseksi tarvitaan sekä hallinnollisia uudistuksia, että
koulutusta ja muuta humanitääristä apua tilanteen selvittämiseksi.
Ympäristössä kulkeutuvien toksisten aineiden, kuten
organoklooripestisidien vähentämiseksi tehdyillä toimenpiteillä on saatu aikaa
merkittäviä vähennyksiä meriveteen kulkeutuvien yhdisteiden osalta. Nämä
tulokset saattavat kuitenkin vesittyä ilmaston muutoksen tuomien tulvauhkien
mukana, ellei vähentyminen johdu sitten kyseisten torjunta-aineiden käytön
vähenemisestä alueella. Boxall et. al. kuitenkin povaavat artikkelissaan
torjunta-aineille, mikrobiologisille ja muille maataloudesta nouseville uhille
uutta nousua. Pahimmillaan tämä saattaa tarkoittaa paluuta vuosikymmenten
takaiseen tilanteeseen ja jopa sitäkin kauemmaksi. Voisi olettaakin, että
luonnonmukaiselle tai ainakin perinteisiä viljelymenetelmiä kunnioittavalle
maataloudelle olisi edelleen Suomen kokoisella alueella tilausta.
Itse olen tympääntynyt tuottamaan maataloustuotteita
kaupallisiin tarkoituksiin jo 1930-luvulta kestäneiden maanomistus ja
rekisteriepäselvyyksien takia. Omantarpeen ylittävää tuotantoa voitaisiin
kuitenkin edelleen kompensoida viennillä. On käsittämätöntä, ettei ennen kaavan
muodostamista suostuttu oikaisemaan selkeää rekisterissä olevaa virhettä. Ostin alueen 1990-luvulla UPM-Kymmene
maankäytöltä, koska alueelta ei enää löytynyt karttaan merkittyjä rajapyykkejä.
Ongelmat eivät tähän loppuneet ja asia alkoi taas närpimään kun tätini
murhattiin kuluvana vuonna asuntoonsa Rautavaaralla. Tämä tapahtui pari päivää
sen jälkeen kun lähetin Savon Sanomille yleisönosastokirjoituksen, jota ei
julkaistu.
On suhteellisen selvää, että kauppakin pyrkii saamaan
voittoja halvemmin tuotetuilla tuontielintarvikkeilla ja ratkaisu jää edelleen
kuluttajan harteille. Todennäköisesti suurin osa tuonti- ja kotoperäisistä kulutus-
ja elintarvikkeista kuitenkin on kuluttajan kannalta turvallisella tasolla [6].
Lähteet
1. Holzman, D. C. 2009. Which way is the wind
blowing? Environmental health perspectives. Vol. 117. No 7. July 2009.
3. http://www.guardian.co.uk/environment/2009/feb/11/stern-climate-change
4. Boxall
A.B.A., et. al. 2009. Impacts of Climate change on Indirect Human Exposure to
Pathogens and Chemicals from Agriculture. Environmental health perspectives. Vol. 117. No 4. April 2009.
5. Yao Zi-wei, et. al. 2000. Distribution of organochlorine pesticides in seawater of the Bering and
Chukchi Sea. Environmental pollution. Vol. 116. No 1. p. 49-56. 2002.
6. http://www.evira.fi/portal/2878/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti